Fråga från Uppsala om digitala samtal

” Hej alla Familjerådgivnings kollegor ute i landet. 😊

Jag har en fråga till er ang hur ni handskas med Coronaläget nu när det blir värre.

Vi här i Uppsala har efter att de särskilda restriktionerna kom i slutet av oktober, blivit uppmanade att inte ha fysiska besök med våra klienter i våra lokaler.

Vi har också blivit uppmanade att absolut INTE använda Skype, Teams eller Zoom då vår kommunjurist tolkar lagen så att det skulle kunna riskera vår särskilt stränga sekretess.

Varvid vi nu i flera veckor enbart kunnat ha kontakt med våra klienter/besökare via vanlig telefon.

Vår kommun har nu skaffat ett Pilot projekt som heter Inira där man bjuder in personer och där man som både Familjerådgivare och klient måste logga in med bankID.

Tyvärr är detta system inte bra varken i bild eller ljud kvalité.

Jag är mycket nyfiken på hur Ni andra i landet klarar av att möta upp Era klienter/medborgare i dessa särskilt svåra Corona tider???

Mycket tacksam för svar

Varma hälsningar

CARIN OLIN

Familjerådgivare”

4 reaktion på “Fråga från Uppsala om digitala samtal

  1. Ann-Helén Karhatsu
    11 november, 2020 kl. 08:20

    Hej!
    I Norrköping har vi uppdraget att fortsätta arbeta på samma sätt som vi gjort sedan i mars i år; med fysiska möten, hålla avstånd, tvätta händerna, använda handsprit samt med krav om att våra besökare och vi familjerådgivare ska vara symtomfria.
    Digitala möten har hittills inte efterfrågats av paren.
    Vi tar gärna del av er andras juridiska information angående säkerhet och sekretess i de digitala verktygen utifrån familjerådgivningens speciella lagstiftning.

  2. Helena Modig
    11 november, 2020 kl. 03:55

    I Jämtland fortsätter vi också med fysiska möten på plats men med ett utökat säkerhetstänk med ökat avstånd i väntrum och besöksrum, handsprit, infolappar och liknande. Östersunds kommun som vi är anställda av har införskaffat programmet “Säkra videomöten” för att vi ska kunna ha säkra samtal via länk med inlogg via Bank-id då “Teams” klassades som osäkert av kommunjuristerna ur sekretessynpunkt. Vi har inte testat annat än i enstaka fall då besökarna inte efterfrågat det i någon större utsträckning och vi inte heller marknadsfört det. För oss känns det som en bra plan B att ha i beredskap om det skulle fattas beslut om att vi inte längre får ta emot besökare på plats eller om folk efterfrågar det. Ljud och bildmässigt känns det helt ok men det är ju viktigt att ha tillgång till bra uppkoppling för att slippa avbrott.

  3. Görgen Olsson
    16 november, 2020 kl. 09:08

    Hej, vi är i uppstart av videosamtal med våra klienter, eftersom vår kommun har som policy att undvika fysiska möten. Är det någon som har erfarenheter av att ha parterapi via videolänk, och som kan dela med sig av positiva och/eller negativa erfarenheter, risker och möjligheter?

    Vänligen

    Görgen Olsson
    Familjerådgivningen Hässleholm

  4. Elisabeth Staberg
    23 november, 2020 kl. 05:40

    Hej!
    Vi i Jönköping träffar nu paren bara digitalt sedan ett par veckor och erfarenheterna är i stort sett goda. Det går ibland oväntat bra och det kan också upplevas som självklart och bra att vi inte möts även för klienterna. Men det är mer arbetsamt pga mer arbete innan med att förmedla information om samtalen och betalningen via Swish. Dessutom anspänning av oro för att tekniken skall fungera och man blir tröttare av att titta på en skärm. Så lite kortare möten försöker vi ha för att orka.
    Och lite olika sätt att lösa det på , går det inte med det ena så går det med det andra. Vi kör Gnom vårt bokningssystem Kaddio eller via Teams eller på telefon.
    Vänligen Elisabeth Staberg
    Jönköping

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *